Het schooltje - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van iris Nijs - WaarBenJij.nu Het schooltje - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van iris Nijs - WaarBenJij.nu

Het schooltje

Blijf op de hoogte en volg iris

21 Februari 2013 | Nederland, Hoofddorp

Lieve allemaal,

We zijn zowel dinsdag als woensdag bij het schooltje geweest. Wat een fantastisch schooltje! Aan de Vrijeschoolse elementen ontkom je niet. Materialen zijn het grootste deel van hout, allemaal zelfgemaakt, en het kleurgebruik is ook zeer herkenbaar. Verder was er zelfs een rood huis te vinden in de kleuterklas, zo herkenbaar!

Dinsdag zijn we na een kort bezoek aan het schooltje naar de 'Tunnel of hope' geweest. Tijdens de oorlog werd deze gebruikt voor het opslaan van wapens, ziekenhuis materialen en voedsel. Elke dag kwamen hier wel 3000 mensen heen en deze tunnel kan wel de redding van de oorlog genoemd worden voor de bevolking uit Sarajevo. We kregen er een film over te zien, konden een stukje door de tunnel lopen en een kijkje nemen in een museum over de oorlogstijd. Heel interessant!

Op dit moment zijn er twee klassen in het schooltje. Een klas bestaat uit zo'n 30 kinderen, met 4 leraressen. Dinsdag zijn we er maar eventjes geweest en vond Leila het het beste als we de koffer met materialen zouden achterlaten zodat zij en de leraressen het na schooltijd rustig konden bekijken. Toen ik haar die avond belde kon ze haar geluk niet op. Ze vertelde dat ze allemaal hadden staan schreeuwen en huilen van blijdschap. Ze voelde zich nu echt een 'rijke' school en wist echt niet hoe ze ons kon bedanken. Fantastisch natuurlijk! Toen we woensdag bij het schooltje kwamen kregen we allemaal een pakje, waarin zelfgemaakte oorbellen zaten. Deze hadden de kinderen gevilt en de juffen in elkaar gezet. Heel erg lief!
We gingen met de kinderen mee buiten spelen. Een beetje ongemakkelijk omdat wij niet dezelfde taal als de kinderen kunnen spreken. Sommige kinderen konden tot onze verbazing vrij goed engels en de rest deden we met handen en voetenwerk. De kinderen speelden in een parkje, vol glas en andere (gevaarlijke) troep. Dat was meteen ook het 'speelgoed' van de kinderen.

Wat leuk om te zien hoe blij ze zijn met de materialen. Ik ben er echt van overtuigd dat ze deze heel goed kunnen gebruiken. Leila vertelde ook dat ze deze materialen zelf niet kan bestellen vanuit Sarajevo (als ze daar het geld al voor had gehad..). Op de school zitten ook een aantal kinderen waarvan de ouders geen schoolgeld kunnen betalen. Wat goed om te horen dat deze kinderen er dan toch terecht kunnen! Al moet er heel hard gewerkt worden om de gaten (financieel gezien) hiervan op te vullen.

Inmiddels zijn we vanmorgen weer veilig aangekomen in Nederland. Het was weer een zeer mooie ervaring. Ik hoop heel erg dat we in de toekomst nog meer voor het schooltje kunnen betekenen!

Liefs Iris

• 21 Februari 2013 - 16:10

Janny Barger:

Hallo Iris, welkom terug. Bedankt voor je verslag en ik wil jou en je medescholieren hartelijk danken voor jullie "missie". Dat jullie goed werk gedaan hebben moge duidelijk zijn.

Rust maar lekker uit; je hebt nog even vakantie.....................

Lieve groet,

• 04 Maart 2013 - 17:37

Marianne:

Hoi Iris,
    Wij gaan in mei naar Sarajevo. Met de caravan. Kunnen we nog iets meenemen voor je schooltje?

• 06 Maart 2013 - 20:56

Iris Nijs:

Hoi Marianne, wat een leuk aanbod! Ik ga het er eventjes met de rest overhebben, je hoort van me! Heb je misschien een mailadres waar ik je op kan bereiken?