Lake bosomtwe & opnieuw tot leven komen - Reisverslag uit Banko, Ghana van iris Nijs - WaarBenJij.nu Lake bosomtwe & opnieuw tot leven komen - Reisverslag uit Banko, Ghana van iris Nijs - WaarBenJij.nu

Lake bosomtwe & opnieuw tot leven komen

Blijf op de hoogte en volg iris

25 Juli 2012 | Ghana, Banko

Lieve allemaal,
Hier weer even een update vanuit Ghana! Ik heb hier al zoveel meegemaakt, veel te veel om te kunnen vertellen in een blog! Maar ik doe nog steeds mijn best om een goede indruk te geven van mijn ervaringen hier.
Afgelopen zondag, onze vrije dag, ben ik met Natasja en Atta (Ghaneese werknemer van het guesthouse, 20 jaar) naar ‘Lake Bosomtwe’ geweest. Een heel groot meer, zo’n kleine 2 uur reizen vanaf Banko. Daar hebben we een waterfiets gehuurd, wat voor Atta de eerste keer was. Dat vond hij wel wat eng, wat grotendeels kwam omdat hij niet kan zwemmen, net als veel Ghanezen. We mochten van hem dan ook niet te diep gaan! Verder hebben we er heerlijk gegeten en zijn uiteraard ook het water in geweest! Bij aankomst van het meer vielen meteen de blanke mensen op. Ze waren op één hand te tellen denk ik, maar dat is al heel wat voor hier. We raakten zelfs aan de praat met twee vrouwen uit Nederland, waarvan er eentje ook uit Hoofddorp komt. Heel toevallig!
Maandag stond heel het dorp op zijn kop. Afgelopen zaterdag was er een jongen overleden, wat de sfeer in het dorp er niet veel beter op maakte. Maar maandag was iedereen vrolijk en mensen snelde naar het huis van de jongen. Een vrouw kwam naar ons toe en vertelde over het wonder van die dag: de jongen die zaterdag was overleden, was weer tot leven gekomen! Natasja en ik deden ons best dit te verklaren, maar kwamen toch echt tot de conclusie dat óf de jongen nooit dood was geweest óf hij nog steeds dood was. Maar daar moest de bevolking niets van hebben.
Uiteindelijk kwam de vader van het weeshuis met het ware verhaal. Toen hij van het ‘wonder’ hoorde, is hij snel naar het ziekenhuis in Kumasi gegaan (waar de jongen ligt). Daar heeft hij de jongen bezocht, die nog steeds geen teken van leven liet zien.. Hij zat er erg mee dat er zo’n heftig gerucht in zijn dorp werd verspreid en geloofd. Zelfs de familie van de jongen geloofden dat hij was opgestaan!

Inmiddels is de rust in het dorp teruggekeerd. Alhoewel rust.. Iedereen houdt zich hier altijd met elkaar bezig!
Het guesthouse zet zich op dit moment even in als ziekenboeg! Patricia is ziek, Ezpen (uit Noorwegen, 34 jaar oud) is zo goed als ziek en ook Natasja is aardig opweg om ziek te worden.

Ik ga straks eventjes naar het weeshuis terwijl de rest een beetje bijslaapt!

Liefs Iris

• 25 Juli 2012 - 21:39

Hanneke & Theo:

Hi Iris,
    weer met genoegen (en verwondering) je blog gelezen. Let echter goed op je gezondheid, dat gaat natuurlijk vóór alles. Wat maak je veel mee en wat doe veel uiteenlopende indrukken op zoals dat verhaal over de wederopstanding! Dat verhaal legt haarfijn het verschil tussen "onze" en "de afrikaanse" achtergrond en beleving bloot. Mooi om te lezen.
    Iris, keep up the good work maar zorg goed voor je zelf.

groetjes

Hanneke en Theo

• 26 Juli 2012 - 19:56

Annemieke:

Hoi Iris,

Fijn om weer wat van je te lezen. Maar wat een toestanden allemaal met die overleden jongen! Vraag me wel af hoe, waar en bij wie zo'n verhaal nou begint..
    Gelukkig heb je ook je momenten om lekker te ontspannen en misschien heb je tijdens het waterfietsen toch nog een beetje kleur opgedaan :-)
    Denk goed om jezelf!

liefs
    Annemieke

• 27 Juli 2012 - 18:51

Monique :

Lieve Iris,
    Wat een belevenissen in een wereld zo anders dan de onze. Ik vind het zo geweldig van jou dat je dat allemaal doet !
    Ik zie je het je doen aan dat meer, wat zal je stiekem ook plezier hebben met Natasja om de voorzichtigheid van Asabere
    Wat jammer voor jou dat Patricia en mogelijk Natasja nu ook ziek is.
    Wat een gebeurtenis in het dorp ! En wat denken de mensen anders he dan wij in het westen.
    Misschien ga je naar de begrafenis ,of heb je de begrafenis meegemaakt. Schijnt dat er dan enorm feest wordt gevierd die zo`n dag of 3 duurt om de overleden zo naar God over te laten gaan ! En is rood niet de kleur van de rouw ?
    Fijn dat we weer even mogen meegenieten met wat je daar meemaakt al begrijp ik dat je nog duizend verhalen hebt.
    Ik denk aan je en héél véél liefs

• 27 Juli 2012 - 21:52

Ada:

Hej Iris,

Wat een toestanden daar weer. Leuk dat je ook nog tijd hebt om iets van het land te zien. Ben al weer nieuwsgierig naar je volgende verslag.

Liefs
    Ada

• 29 Juli 2012 - 14:08

29 Juli Door Marlies:

Lieve Iris,

Vol bewondering lezen wij je reisverlagen !
    Wat een indrukken doe jij op en wat weet jij die goed weer te geven.
    Voor ons heel goed in te leven maar dat alles is toch niet te vergelijken, denk ik, om dit van dichtbij mee te maken.
    Succes en zorg goed voor jezelf !!

Liefs,
    Rob en Marlies

• 29 Juli 2012 - 21:51

Koos:

Hoi Iris,

Leuk om je verslagen te lezen. Was er nog niet eerder aan toe gekomen. Ik vind dat je een fantastische reis maakt en veel ervaringen op doet. Ik hoop dat als je terug bent er nog minstens een avond verhalenvertellen met foto's aan vast zit. Succes nog in de komende weken. Je bent een kanjer.

groet buurman koos