Wereldkaart, Baby home en Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van iris Nijs - WaarBenJij.nu Wereldkaart, Baby home en Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van iris Nijs - WaarBenJij.nu

Wereldkaart, Baby home en Kumasi

Blijf op de hoogte en volg iris

02 Augustus 2012 | Ghana, Kumasi

Lieve allemaal,

Het zou heel goed kunnen dat dit mijn laatste verslag vanuit Ghana is. Het internet stickje in het guesthouse is namelijk spoorloos verdwenen....
Op dit moment zit ik in een internet cafe in Kumasi, een goede kans om jullie alsnog even op de hoogte te houden!

Maandag ben ik met Mathias naar Sekyere geweest, om daar de muurschildering af te maken. Hij is nu eindelijk zo goed als af! Ook hebben we stofjes, die we in Kumasi hadden gekocht, naar de kleermaker gebracht, die er nu broeken van maakt! Morgen gaan we ze ophalen, dus ik ben benieuwd!

Dinsdag zijn Mathias en ik naar een Baby home geweest, zo'n uurtje reizen met verschillende taxi's. Daar zijn 35 kinderen van 0 tot 4 jaar. Ze hebben allemaal geen moeder meer, en hun vader kan niet voor hen zorgen. Het is de bedoeling dat de vader het kind weer komt ophalen als het 4 jaar is, maar dat gebeurt meestal niet.. Dan komen de kinderen in een weeshuis terecht. We werden hartelijk ontvangen en mochten meteen de hele kleintjes (2 maanden) een flesje geven. De kinderen daar komen eigenlijk niet buiten. Ze liggen de hele dag in hun wiegje of ledikantje in een vrij donkere kamer (wel met ramen, maar slechte lichtval). Alleen als ze worden verschoont of een flesje krijgen worden ze even uit hun bedje gehaald. De kinderen die kunnen lopen zijn overdag bij de daycare en komen eind van de middag terug en mogen dan wel gewoon rondlopen. Er waren daar ook vrijwilligers, wat maar goed ook is. De vrijwilligers zijn eigenlijk de enige die de kindjes ook echt wat aandacht geven op het flesje en de luiers na. Het was super dat wij daar een dagje mochten helpen!

Gisteren zijn er twee nieuwe mensen in het guesthouse gekomen: een moeder en dochter uit Nederland. Ezpen is inmiddels weer terug naar Noorwegen vertrokken.
Vandaag zijn Mathias en ik met Jet en Manuela (de moeder en dochter) naar Kumasi gegaan, waar alleen Mathias en ik eerder zijn geweest.Het is dus allemaal een beetje zoeken in zo'n grote stad, zonder dat iemand de weg goed kent. We proberen nu alles een beetje te vinden op de ervaringen die Mathias en ik hier hebben... Tot nu toe is alles helemaal goed gegaan en anders hebben we onze mond natuurlijk om de Ghanezen te hulp te vragen!

Ik hoop dat het tussendoor nog lukt om een verslag te plaatsen, maar ik ben bang dat mijn laatste week pas na aankomst in Nederland beschreven zal gaan worden. (ik kom vrijdag ochtend, 10 augustus ,aan in Nederland.)

Liefs Iris

  • 02 Augustus 2012 - 22:16

    Monique:

    Ik weet zeker dat je het liefst voor alle baby`s en kinderen het beste zou willen.
    Wat zal het soms lastig voor je zijn om te zien dat er minder zorg is dan je zou willen....
    Wat fijn dat jij er bent !

  • 04 Augustus 2012 - 19:06

    Hanneke & Theo:

    Hi Iris,

    Wellicht dat je niet meer de kans hebt deze reactie te lezen, helaas pindakaas.

    Internet stick zoek! da's jammer. St Antonius (beschermheilge van zoekgeraakte spullen) zal Chana wel niet tot zijn werkgebied rekenen). Is er niet een local wonderdokter om het probleem op te lossen?

    Kinderen die de hele dag in bed liggen, niet buiten komen en waar niemand aandacht aan besteed ! dat moet jou als kindervriendin door je ziel snijden.

    Gelukkig heb je ook positieve ervaringen.
    In ieder geval dank voor alle verslagen, we hebben ze met plezier en belangstelling gelezen. We zien verder wel of het je lukt om er nog een vervolg aan te geven.

    Groetjes en nog veel plezier de laatste week.


  • 04 Augustus 2012 - 21:24

    Annemieke:

    Hoi Iris,

    Misschien lees je deze reactie pas in Nederland, maar meisje, meisje wat kom jij thuis met een hoop ervaringen en indrukken....

    Wat een triest verhaal over die kindertjes in Baby home. Ik kan me zo goed voorstellen dat je ze misschien allemaal wel mee zou willen nemen..

    Iris, als dit nog leest, geniet nog even van de tijd dat je daar bent en kom gezond weer thuis. Ik heb ontzettend genoten van je mooie verhalen!

    Groetjes!!


  • 05 Augustus 2012 - 17:28

    Ada:

    Hej Iris,

    Wat doe je daar toch veel goed. Ik kan me voorstellen hoe jij daar met de kindjes in de weer bent, als ik me bedenk hoe je dat hier ook altijd doet. FIjn dat ze een keer wat meer aandacht kunnen krijgen. En wat een ervaring om ze dat te kunnen geven. Je zal het vast missen als je weer hier bent, zie je volgende week wel weer langs lopen.
    Liefs,
    Ada

  • 10 Augustus 2012 - 20:08

    Lydwine:

    Lieve Iris, leuke verslagen! Heb ze allemaal gelezen. Ik denk dat het een hele bijzondere ervaring is geweest en hoor ze graag live... Xxx lydwine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

iris

Actief sinds 13 Juli 2012
Verslag gelezen: 704
Totaal aantal bezoekers 24485

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

India

11 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

Filipijnen

17 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Bosnië en Herzegovina

14 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Ghana

Landen bezocht: