Mijn eerste week in Ghana - Reisverslag uit Banko, Ghana van iris Nijs - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Ghana - Reisverslag uit Banko, Ghana van iris Nijs - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Ghana

Door: irisnijs

Blijf op de hoogte en volg iris

21 Juli 2012 | Ghana, Banko

Lieve allemaal,
Vandaag ben ik precies een week in Gaha! Alle indrukken en het feit dat je bijna altijd in het Engels moet praten, het begint te wennen!
De afgelopen dagen ben ik vooral bezig geweest met de muurschildering en het werk in het weeshuis, dat bevalt me heel goed! Het is wel zo dat ik en Natasja nu bijna iedere ochtend zo’n 45 minuten moeten lopen naar het schooltje in Sekyere, waar we de muurschildering maken. Nog best een eindje lopen! En dan maken we ook vanalles mee, van huwelijksaanzoeken tot dronken taxi chauffeurs.Ik denk dat de huwelijksaanzoeken die ons zijn gedaan niet meer op één hand te tellen zijn. Ook worden we door iedereen begroet, zowel in het Engels als in het Twi (taal onder de Ghanezen). De kinderen roepen ons vooral toe met ‘Bruni’ (blanke) en willen je altijd even aanraken. Gedurende de weg naar het schooltje zijn we constant bezig met zwaaien, begroeten en het beantwoorden van vele vragen. Ze willen alles van je weten: wat je naam is, waar je vandaan komt, op welke dag je geboren bent, wanneer je Ghana verlaat, of het goed met je gaat en wat de naam van je ouders is.
Waarschijnlijk verwachten er veel mensen dat ik met een lekker bruin kleurtje terug kom. Maar helaas, meer dan een gezond kleurtje zal het denk ik niet worden. Het is hier nu ‘winter’ en het regenseizoen loopt ten einde. De temperatuur is meestal wel erg hoog, maar er is veel bewolking. En af en toe mogen we ook genieten van een (kleine) regenbui. Maar er zijn ook zeker momenten dat de zon doorbreekt, maar het is zo dat we veel binnen werken en het vaak in de zon weer te heet is. ’s Avonds kan ik nog denken dat ik die dag heel bruin ben geworden. Maar helaas, als ik dan een douche neem of met een doekje over mijn lichaam veeg, blijft er weinig van het ‘bruin’ over. Het is een heel stoffig land en de wegen bestaan uit rood zand wat opstuift als er een auto voorbij rijdt.
Je moet hier zeker een stapje terug doen en je aanpassen aan het land.(koud en kort douchen, beleefd blijven etc.) Maar je krijgt er veel voor terug. De kinderen vinden het heel fijn dat er iemand is die ze wat meer aandacht geeft dan ze normaal krijgen. En wanneer je probeert iets terug te zeggen het het Twi, kan het grootste deel van de bevolking dat zeer waarderen. Heel leuk om te zien!
Liefs Iris

  • 21 Juli 2012 - 21:22

    Monique:

    Wat een dapper mens ben je toch dat je dit allemaal doet! We hebben net Yvon haar verjaardag gevierd bij de broer van Arno en iedereen vraagt hoe het met je gaat. Yvonne las voor van de dronken taxichauffeurs en de huwelijksaanzoeken......bbrrrr.
    Thuis lees ik nu zelf wat je geschreven hebt
    Papa is vandaag vertrokken voor twee weken Brognon waar hij veel zin in heeft.
    lieverd , je doet veel goed en ik hoop dat je ook veel goed ontmoet.We zijn super
    trots op je !

  • 22 Juli 2012 - 06:56

    Marion:

    Hoi iris.

    Wat ben jij een toppertje.
    Helemaal in je eentje in een vreemd land.
    Maar zo te lezen heb je het helemaal naar je zin.
    Geniet er maar lekker van dit neem je je hele leven mee.
    Ik lees je verslagen met plezier.


  • 22 Juli 2012 - 07:34

    Hans:

    Hoi Iris, telkens weer een blije verrassing om je verslagen te lezen! Heel veel liefs uit Brognon.

  • 22 Juli 2012 - 16:18

    Ada:

    Hoi Iris,

    Leuk om weer je ervaringen te lezen. Lekker he, dat rode stof, hopelijk heb je geen witte handdoeken mee :-)
    Liefs,
    Ada

  • 22 Juli 2012 - 20:10

    Annemieke:

    Hoi Iris,

    Wat is het toch ontzettend leuk om je verslagen te lezen. Je neemt ons zo echt even mee in je belevenissen.
    En wat heb ik een bewondering voor je!

    Liefs van mij
    Annemieke

  • 22 Juli 2012 - 20:38

    Hanneke & Theo:

    Hi Iris,

    Wat heb je toch een fijne stijl van schrijven. Met humor de dagelijkse ervaringen en toch een goed oog voor het grotere geheel.
    En ondertussen werken aan wandelconditie, Engelse conversatie, kunstzinnige talenten. Als bonus nog een cursus hoe zeg ik nee op op een huwelijksaanzoek.

    Saai is anders

    Bewonderende groet

    Hanneke en Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

iris

Actief sinds 13 Juli 2012
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 24490

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

India

11 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

Filipijnen

17 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Bosnië en Herzegovina

14 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Ghana

Landen bezocht: