Ziekenhuis, Kumasi, Mathias en Natasja - Reisverslag uit Banko, Ghana van iris Nijs - WaarBenJij.nu Ziekenhuis, Kumasi, Mathias en Natasja - Reisverslag uit Banko, Ghana van iris Nijs - WaarBenJij.nu

Ziekenhuis, Kumasi, Mathias en Natasja

Blijf op de hoogte en volg iris

29 Juli 2012 | Ghana, Banko

Lieve allemaal,

Ik ben hier nu alweer ruim twee weken en ga het eigenlijk steeds leuker vinden! Ookal maak ik natuurlijk dingen mee die iets minder leuk zijn..
Vrijdag was daar wel een goed voorbeeld van. Die ochtend ben ik met de zus van Asabere, Natasja en Ezpen naar het ziekenhuis geweest omdat Ezpen en Natasja zich steeds slechter begonnen te voelen en hun symptomen op malaria leken. Patricia kon niet mee omdat die zelf ziek (malaria én tyfus) op bed lag.
Een ziekenhuis is hier echt heel anders dan bij ons in Nederland. Toen we in de ‘wachtkamer’ (half in de buitenlucht) zaten, zagen we hoe een gewonde jongen een kamer van het ziekenhuis werd ingedragen. Nog geen kwartier later kwam er een dun wit lakentje voorbij, met daaronder de inmiddels overleden jongen. Niet zo’n fijn begin van de dag.
Ezpen en Natasja werden apart van elkaar onderzocht. Toen Natasja het kamertje van de dokter uit kwam, moest ze meteen mee naar een andere zaal. Ik ging met Natasja mee en de zus van Asabere bleef bij Ezpen. Bij Natasja werd een paar keer bloed geprikt, wat nogal vaak mislukte (door de ader heen) en laat Natasja nou nét bang zijn voor naalden. Na het prikken werd ze meteen aan het infuus gelegd, waar ze aan aantal uur aan zou blijven liggen. Intussen werd haar bloed naar het lab gebracht om het te onderzoeken op malaria. Ik werd door de dokter op pad gestuurd om medicijnen voor Natasja te halen. Na wat zoeken in de buurt had ik de juiste apotheek gevonden en mocht ik kennis maken met het nogal aparte doorschuifsysteem onder de klanten. Toen ik na een uur bijna aan de beurt was kwam de arts mij halen; hij was vergeten te zeggen dat ik vooraf ergens anders heen moest om het te betalen…
Inmiddels was de uitslag bekend: malaria. Maar in haar bloed was ook een aanwijzing voor tyfus te vinden. Ezpen was al naar huis gegaan (met medicijnen voor malaria) en wij gingen met zijn drieën weer op stap om nogmaals bloed te laten prikken bij Natasja. Nu hadden we binnen tien minuten de uitslag: tyfus. Dus we konden weer terug naar het ziekenhuis, waar Natasja nog wat nieuwe medicijnen kreeg voorgeschreven. Maar toen ze de kamer van de dokter uitkwam zag ze lijk bleek en kon ze nog net optijd gaan zitten. In een rolstoel werd ze weer naar een bed in de zaal gebracht. Daar kreeg ze nogmaals een infuus. Na een uurtje zouden we eindelijk het ziekenhuis mogen verlaten, het was inmiddels al donker geworden. Maar toen Natasja een paar stappen zette werd het zwart voor haar ogen en hebben de zus van Asabere en ik haar nog maar net optijd kunnen opvangen. Toen ze weer een beetje helder was, kwam een deel van de medicijnen er via haar mond uit, wat ook nog maar net optijd kon worden opgevangen. Maar daarna voelde ze zich gelukkig wel veel beter en konden we eindelijk een taxi naar huis nemen. Atta was inmiddels ook gekomen.
Thuis zaten behalve Patricia en Ezpen ook Toontje met haar twee zoontjes (8 en 9) en nichtje (8) én de nieuwe vrijwilliger Mathias (17 jaar, uit België) op ons te wachten. Iedeen is maar optijd zijn bed ingedoken.

Zaterdag voelde iedereen zich (gelukkig!) weer een stuk beter. Ik ben met Mathias en Atta naar Kumasi geweest, waar we nu ook het Cultureel Centrum (soort markt/winkeltjes met vooral souveniertjes) hebben bezocht.
Terug in Banko zijn we naar het weeshuis geweest zodat Natasja daar afscheid kon nemen, want die is vannacht richting huis vertrokken (niet vanwege ziekte hoor). Er werd gedanst, gezongen en muziek gemaakt en het was een super afscheid voor haar.
’s Avonds hadden we een danswedstrijd voor Atta en zijn vrienden (die hier vaak over de vloer komen) georganiseerd, dat was tergelijkertijd ook het afscheidsfeestje van Natasja. Vannacht had iedereen zijn wekker om 4 uur staan, om haar nog uit te zwaaien.

Vanmorgen heb ik Mathias het dorpje hier een beetje laten zien en zijn we naar het weeshuis hier in Banko geweest. ’s Middags zijn we naar een weeshuis in Sekyere geweest, waar het heel anders is dan in Anja’s childerens home. De kinderen daar kwamen veel meer gesloten over en er werd ook op een andere manier met ze omgegaan. Het deel van het huis dat ik kon zien zag er wel echt goed uit en de tuin van het weeshuis bestaat uit sinaasappelbomen!
We gaan daar vast nog vaker komen om ook in dat weeshuis de kinderen wat extra aandacht te kunnen geven!

Liefs Iris

  • 30 Juli 2012 - 01:03

    Yvonne:

    Hi Iris,

    Meid, meid wat een verhalen en wat maak je veel mee. Indrukwekkend hoor..

    Groet uit een zeer zonnig Barcelona.

  • 30 Juli 2012 - 12:34

    Monique:

    Lieve Iris,
    Altijd weer fij wat van je te horen maar tjeetje...wat een verhaal.
    Ik hoop dat die Tyfus en Malaria jou lijf voorbij gaan want lijkt mij geen pretje en ik zou het ook erg vervelend voor jou vinden.
    Ik heb wel de indruk dat jullie het goed hebben met elkaar.
    Wat jammer dat je zo steeds weer afscheid moet nemen van je nederlandse maatjes.
    En wat ben je toch een krachtig mens !



  • 30 Juli 2012 - 21:27

    Hanneke & Theo:

    Hi Iris,

    Het is maar goed dat je het blog begint met de opmerking dat je het steeds leuker gaat vinden !

    Heftig verhaal over je zieke collega's. Kennelijk blijf je er redelijk "cool" onder. Prima.
    Grappig om te lezen dat jij nu degene bent die een nieuwkomer een beetje wegwijs maakt.
    Have fun, de tweede helft !

    Groetjes uit Haarlem

  • 31 Juli 2012 - 10:55

    Hans:

    Hoi Iris, wat een belevenissen allemaal! Indrukwekkend dat je dit allemaal doet en zoals je het doet! Heel veel liefs van een apetrotse vader!

  • 31 Juli 2012 - 20:42

    Anne:

    Hoi Iris, ik heb nog nooit zoveel bewondering voor iemand gehad dan dat ik nu heb voor jou.. Ik vind het heel mooi om de verhalen te lezen. Ik wens je nog mooie dagen toe en ik hoop dat je in goede gezondheid al die goede dingen kunt doen.

  • 15 Februari 2013 - 17:12

    Iris Nijs:

    Hoi Anne, wat lief! Welke Anne ben jij als ik vragen mag? Of ken ik je niet? Groetjes Iris

  • 02 September 2014 - 20:18

    Joop:

    Hallo ik ben benieuwd of je de naam van de dokter nog weet. Dan wil ik dat graag weten ik ben op zoek naar een dokter in dat ziekenhuis maar ben de naam kwijt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

iris

Actief sinds 13 Juli 2012
Verslag gelezen: 927
Totaal aantal bezoekers 24491

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

India

11 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

Filipijnen

17 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Bosnië en Herzegovina

14 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Ghana

Landen bezocht: