Weer thuis! - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van iris Nijs - WaarBenJij.nu Weer thuis! - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van iris Nijs - WaarBenJij.nu

Weer thuis!

Blijf op de hoogte en volg iris

10 Augustus 2012 | Nederland, Hoofddorp

Lieve allemaal,

Wat heb ik nog van mijn laatste week genoten! Er was nog zoveel wat ik wilde doen, ik had er nog wel een tijdje door kunnen brengen!

Van het geld dat ik in Nederland had ingezameld, heb ik een deel gebruikt om spulletjes voor de kinderen in het weeshuis te kopen (blokken, boekjes, spelletjes, tandenborstels, potloden, schriftjes etc.). Jet en Manuela hadden, net als ik, een hele koffer vol spullen voor de kinderen daar. We hebben onze spullen bij elkaar gelegd en verdeel over het weeshuis in Banko, het weeshuis en Sekyere en het Babies Home. Vrijdag zijn we meteen spullen naar de weeshuizen gaan brengen en wat waren ze er blij mee! Ik wil namens alle kinderen daar en mezelf iedereen die een bijdrage heeft geleverd dan ook heel erg bedanken daarvoor! Het deel wat van het geld is overgebleven, zal naar het studiepotje van de kinderen gaan. In Sekyere zijn Mathias onze kleren bij de kleermaker op gaan halen. We hadden in Kumasi stofjes gekocht waar ik een broek van liet maken en Mathias een broek en een shirt. Dit nam echter wat meer tijd in dan gedacht, want hier en daar moest nog wat worden aangepast.
Toen we terug kwamen was er een verassing voor Mathias: zijn koffer, die bij de overstap in Turkije was achtergebleven, was eindelijk in het guesthouse aangekomen! Ekow, die bij Toontje in de buurt woont, is hem komen brengen.
Zaterdag ben ik met Mathias, Manuela, Ekow en Atta naar de heilige berg geweest, die we hebben beklommen. Het was een mooie route om te lopen en er was onderweg veel te zien. De hele dag lopen mannen en kinderen de berg op en neer met kratten water of iets om te verkopen op hun hoofd. Op deze berg wonen ook allemaal mensen. Deze dag waren er twee beroemde ghanese acteurs die de berg bezochten, iedereen wilde met hen op de foto. Ik vond het dan ook wel leuk toen een van de acteurs de smekende mensen negeerde en met mij op de foto wilde, haha! En ook Atta en Ekow staan met hen op de foto, wat toch een ware glimlach bij ze losmaakte.
Zondag hadden we afgesproken om naar de kerkdienst van het Childerens Home te gaan, die in het schooltje gegeven werd. Alex, de vader van het weeshuis, nam ons apart en deed een aangepaste dienst voor ons in het engels.
Maandag hadden we een best rustig dagje, daar was iedereen wel even aan toe! Die middag heb ik in mijn eentje een taxi naar Effiduase gepakt, om daar wat snoep voor mijn afscheid in het weeshuis en broden voor het guesthouse te kopen. Op het feit na dat ik met vijf andere Ghanezen tegelijk in de auto zat en de motor even uitviel toen we een berg op reden, was het prima te doen!
Dinsdag was het de dag dat in het kliniekje van Banko alle baby's van het dorp werden gewogen en ik ging daar met Mathias en Manuela een kijkje nemen. Jet lag inmiddels ook alweer een tijdje ziek op bed...
Opweg naar het klinieke kwamen we langs een huisje, waar offers voor de rivier geest werden gebracht. Normaal is de offerplaats bij een boom achter het huisje, waar dan een paar lege flessen drank liggen. Nu werd er veel muziek gemaakt en mensen wenkte ons om te komen kijken, terwijl ze normaal liever niet hebben dat er blanke mensen komen. In het huisje was een flink bloedspoor te vinden, dat leidde naar een bakje, waaruit wat veren staken. We werden op stoelen gezet en wachtten af. Stiekem was ik wel een beetje bang voor ''rare'' rituelen die nog zouden kunnen komen, je weet maar nooit.. Maar na een tijdje gewacht te hebben vervolgden we onze tocht naar het kliniekje. De kinderen die die nog niet konden staan werden in een zak aan de boom gehangen, waardoor ze gewogen konden worden. Ik was eventjes helemaal in mijn element; ik kan echt uren alleen maar naar baby's kijken en daar erg van genieten. Ik was op de juiste plaats! Net als de andere dagen van de week, gingen we na de lunch weer helpen in het weeshuis. In de tussentijd waren er ook nog een paar Ghanezen een een Nederlands stel te gast geweest in het gusterhouse.
Intussen was Jet weer aardig opgeknapt en stonden er nog wat zakken met baby spulletjes te wachten die naar het Baby Home gebracht moesten worden: voor mij geen straf! Ik heb me weer een ochtendje vermaakt met het knuffelen van baby's. Die middag was alweer mijn afscheidfeestje in Anja's Childerens Home, het weeshuis in Banko, waar ik het grootste deel van mijn tijd heb doorgebracht. Er werd, net als bij het afscheid van Natasja, gedanst en gezongen, er werd uitgesproken hoe fijn ze het vonden dat ik er was komen helpen en er werd voor mij gebeden. Ik probeerde me tijdens het afscheid sterk te houden, maar ik vond het wel heel moeilijk. De kindjes waarmee de band net sterker aan het worden was, moest ik daar nu achter laten. Achteraf voelt het alsof ik ze een beetje in de steek heb gelaten, dat vind ik wel moeilijk. Zij kunnen zich niet aan de mensen hechten die er komen om hen aandacht te geven, ik laat het leven in Afrika gewoon dooleuk achter me en vertrek naar de wereld waar mensen zich volstoppen met eten totdat het overgewicht hen gezondheid aantast en waar mensen een uitgebreide warme douche of bad zien als iets wat zich elke dag maar weer 'gewoon' herhaald. Maar zo 'gewoon' is dat niet. Maar ook voor mij is het heel normaal te eten wanneer ik honger heb en waar ik zin in heb en de doucheknop om te draaien wanneer ik maar wil.

Donderdag begon mijn tocht naar deze wereld. Om vier uur 's ochtends ging ik met Atta naar Effiduase, om daar de tro-tro te pakken naar Accra, waar die avond mijn vliegtuig zou vertrekken. Rond half elf kwamen we bij Toontje aan, waar we die dag zouden blijven. Die avond heeft toon met haar gezin en Atta mij voor het vliegveld afgezet en was het tijd om afscheid te nemen van Ghana. De maand zat er alweer op. Vanmorgen ben ik om 7 uur aangekomen in Nederland. Ik vind het fijn iedereen weer te kunnen zien, maar mis Ghana en de mensen die ik heb leren kennen wel heel erg! Ik zou zo graaf af en toe de hoek omlopen en de kinderen in het weeshuis even een knuffel willen geven of even langsgaan bij het guesthouse. Maar zo simpel is het helaas niet. De kans dat ik er nog eens zal komen is zeker aanwezig, ik druk er echter geen stempel op. Maar ik sluit het ook zeker niet uit!

Ik wil Pat, Atta en ook Toon heel erg bedanken voor alle zorgen. Ik heb er echt een super tijd gehad. En ook speciaal mijn complimenten voor het eten in het gustehouse, elke dag heb ik er echt heerlijk gegeten!
En als ik dan toch bezig ben, wil ik nog eventjes iedereen bedanken die mijn blog heeft gelezen, de reacties zijn allemaal zo lief! Ze hebben me echt goed gedaan!

Heel veel liefs,
Iris


  • 10 Augustus 2012 - 21:59

    Yvonne:

    ****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis****welkom thuis.
    Fijn dat je er weer bent. Hoop snel je verhalen te horen en je foto's te zien.

  • 11 Augustus 2012 - 00:17

    Pat:

    Lieve Iris,

    Je hebt het super gedaan hier!! Het zal even wennen zijn, maar voor je het weet sta je idd weer heerlijk te genieten van die lekkere lange warme douche...
    Maar toch weet ik zeker dat dit een ervaring voor je was die je altijd met je mee zult dragen. En vergis je niet, ook al komen er hier natuurlijk veel vrijwilligers, je hebt de kids echt wat meegegeven!

    xx

    Ps: Dank voor het compliment;), hebben vanavond weer heeeeeeeerlijk ge-bbqt

  • 11 Augustus 2012 - 19:47

    Hanneke & Theo:

    Hi Iris,

    Ook de laatste week /blog was weer zeer de moiete waard.
    Met een rugzak gevuld met ervaringen ben je je weer terug op vertrouwde hollandse bodem.
    Welkom thuis ! Zal wel even wennen worden.
    Datt je Ghana en de mensen daar mist kunnen wij ons heel goed voorstellen.

    Enne.......Jij ook bedankt dat je al die belevenissen met ons hebt willen delen. (wordt voor ons ook afkicken).


  • 12 Augustus 2012 - 21:18

    Monique:

    Het is heerlijk je weer thuis te hebben maar het is ook begrijpelijk dat het ijd kost om achter je te laten wie en wat je hebt ontmoet in Ghana. Je hebt je verbonden en dat moet ook weer losgelaten worden.
    Dat kost pijn en tijd. Je hebt gegeven wat je kon doen en dat is meer dan niet te komen hoe akelig het ook is om de kinderen weer achter te laten.Anderen nemen het nu weer van je over.
    Ik vind het heel moedig van je dat je deze reis bent aangegaan en je zal het altijd met je meedragen als onderdeel waar je uiteindelijk wil zijn.

  • 14 Augustus 2012 - 10:51

    Anne:

    Ik heb net je blog helemaal gelezen en ik het is echt heel erg gaaf om over al jouw belevingen te lezen. Ik zie me helemaal voor me hoe je daar met die kinderen om gaat :) Zo te lezen heb je een super tijd gehad, maar ik vind het toch ook wel weer fijn om je straks weer gezellig op school te zien!!
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

iris

Actief sinds 13 Juli 2012
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 24492

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

India

11 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

Filipijnen

17 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Bosnië en Herzegovina

14 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Ghana

Landen bezocht: