De kinderen - Reisverslag uit Grace Park, Filipijnen van iris Nijs - WaarBenJij.nu De kinderen - Reisverslag uit Grace Park, Filipijnen van iris Nijs - WaarBenJij.nu

De kinderen

Blijf op de hoogte en volg iris

27 Juli 2013 | Filipijnen, Grace Park

Lieve allemaal,

Afgelopen week (dinsdag tm vandaag) zijn we iedere dag in de childcare of childcare+ geweest. Het is zo leuk hoe de kindjes 's ochtends op ons af komen rennen! Zodra we binnen komen willen ze met een opgetild worden en functioneren we als klimrek. De elektriciteit op de vuilnisbelt is pas sinds donderdag terug. Wat waren wij gelukkig toen we donderdag ochtend de ventilatoren weer hun werk zagen doen!

Bij de childcare helpen we met het wassen (+ afdrogen en luiers om doen) en eten geven van de kindjes. De kindjes daar zijn 1-3 jaar. Maar het belangrijkste wat wij kunnen doen is lekker spelen met de kindjes. De eerste keer schrokken we wel van de dikke buikjes die sommige kinderen hebben van de ondervoeding. Het is echt heel fijn dat ze bij de childcare goed te eten krijgen!

Gisteren hebben we met de kinderen van de childcare+ luchtballonnen gemaakt. Dat viel goed in de smaak! De kinderen mochten een tekening maken die wij omvouwden naar een bakje, waar we weer touwtjes aandeden en die aan een ballon knoopten. Als verassing kregen ze in het zelfgetekende bakje nog snoepjes mee naar huis. Erg leuk!
Verder spelen we natuurlijk normal ook lekker met de kindjes can de childcare+ en als zij les hebben van meester Ivan ruimen wij het lokaal op. Het opruim-tempo is in die hitte alleen niet zo denderend hoog.
Maar daar komt vanaf vandaag verandering in! Gister zijn we met Daniel en Ivan namelijk nieuwe en veel betere ventilatoren gaan kopen van het geld dat we hebben opghaald. Morgen worden er dus twee goed werkende ventilatoren naar de childcare+ gebracht, een goede investering volgens ons! We hebben ook nog een aardig deel van het geld over, met Paul hebben we daar ook al wat voor bedacht. Dat krijgen jullie uiteraard nog te horen!

Ook zijn we afgelopen week helemaal zelf met het openbaar vervoer naar Divisoria geweest. Dat is een beetje te vergelijken met de zwarte markt. Er is er van alles te koop en het kost bijna niets! Dus wij hebben onze slag even geslagen!

Vandaag zijn we weer in de childcare geweest, waar we ballonnen hebben uitgedeeld. De kindjes vonden het erg leuk! Straks is er een kookwedstrijd in het student center, waar we gaan kijken. Ik ben benieuwd!

Liefs iris

• 27 Juli 2013 - 15:49

Monique:

Nou wat doen jullie goed werk en wat fijn dat jullie de kinderen zoveel kunnen geven
    en wat een mooi project is de Young Focus.
    Deze ervaringen heb je al voor op je studie straks
    Mijn laatste berichtje want Sander en ik vertrekken zo naar Schiphol
    Hoop je vanuit Bangkok te kunnen whatsappen
    Opa maakt het goed en ik moest je een dikke knuffel zenden
    Heel veel liefs voor jullie beiden
    een dikke kus en een kliebeltje voor de toetjes

• 01 Augustus 2013 - 21:40

Hanneke En Theo:

Dag Iris,

We wisten wel dat de in de Filipijnen grote delen van de bevolking arm is, maar dat daar ook hongeroedeem voorkomt is toch wel schokkend. Mooi dat Childcare daar wat aan doet met goed (eiwitrijk) voedsel. En mooi dat jullie met jullie inbreng de kinderen spelenderwijs van "energie" voorzien. Terwijl ik dit schrijf, 21.30, is het hier nog ruim 30 graden. Morgen wordt lokaal 37 verwacht, Filipijnse waarden?

Groeten

Hanneke & Theo