palawan - Reisverslag uit Grace Park, Filipijnen van iris Nijs - WaarBenJij.nu palawan - Reisverslag uit Grace Park, Filipijnen van iris Nijs - WaarBenJij.nu

palawan

Blijf op de hoogte en volg iris

13 Augustus 2013 | Filipijnen, Grace Park

Lieve allemaal,

Gisteren middag zijn we weer terug gevlogen van puerto princessa (Palawan) naar Manila. Wat hebben wij een heerlijke week gehad zeg!
Toen we aankwamen in puerto princessa zijn we in een busje naar El Nido gestapt. Vervelend was dat het geld bij de pin automaten (Die er op dit eiland al heel weinig zijn) op was, gelukkig hadden we de dag ervoor in Manila nog gepint, maar we betwijfelden of dit genoeg zou zijn.. De rit zou zo'n 5 uur rijden zijn, maar we hebben er wel bijna 8 uur over gedaan. Ik vind het heerlijk, lekker muziekje op en naar buiten kijken, er is echt genoeg te zien! Met mijn eerste indrukken van Palawan had ik bijna het idée in een ander land te zijn. Er is veel meer natuur en ruimte! In El Nido verbleven we drie nachten in Golden Monkey Cottages. Leuke hutjes aan de zee, een stukje lopen vanaf het centrum. En eindelijk een warme douche!! hoera! Het centrum was een vrij toeristische plek, heel bijzonder hier op de Filipijnen! We zijn met een boot langs een paar andere (verlate) eilanden gevaren, waarbij we echt op de mooiste strandjes terecht kwamen! Witte stranden, blauwe zee en palmbomen. Toen we op een van de stranden aan het lunchen waren kregen we visite van een aapje! Zo leuk! Hij bleef alleen wel hoog in de boom zitten..

Dinsdag zijn we naar Port Barton gereist. We verbleven in Coconut garden op een eilandje voor de westkust van Palawan. We zijn met een busje vanuit El Nido vertrokken en omdat de rest van de weg zo verschrikkelijk slecht was moesten we de reis vervolgen op een motor. Ieh! De weg was inderdaad Heel erg slecht, veel kuilen, Bergen, grote plassen en modder. Het scheelde niet veel of ik had lekker in de rode drab gelezen met een motortje op me. Maar wel weer een leuke ervaring! Toen de weg weer beter werd heb ik ook echt van de rit genoten, we redden immers wel door hèle mooie stukken natuur. Bij coconut garden zijn we tôt vrijdag gebleven. Lekker een paar daagjes in een hangmat en de zée door gebracht. Verder was er niet zoveel te beleven: prima! We gingen nog proberen de jungle achter ons in te gaan, waardoor een vaag pad liep. Maar na 5 minuten spraken we al van geluk dat we nog niet beneden lagen en zijn toch maar terug gegaan. Nog wel een wilde aap gespot! Ze hadden daar ook een aap in een kooitje, heel zielig!
Vrijdag zijn we naar Puerto Princessa gegaan. Ook bij de weg hierheen hebben we kennis mogen maken met een hele leuke weg maar niet heus. De rit zou 3 uur duren maar heeft uiteindelijk ruim 6 uur geduurd. En hoe! Om de haverklap moesten we het busje uit omdat hij vast zat in de modder en de berg niet op kwam. We vielen soms ook stukjes van de berg van de berg af naar achteren, niet echt een pretje! Zaterdag hebben we een city tour gedaan. Eerst zijn we naar een openlucht gevangenis gegaan. Gevangenen die in de gesloten gevangenis goed gedrag vertonen mogen hierheen en krijgen daar een huisje toegewezen. Hun familie mag ook mee en ze hebben het daar heel goed. Beter dan de mensen erbuiten. Heel scheef eigenlijk. Het was ook best raar om tussen de menen te lopen die (waarschijnlijk) gewoon moorden Hebben gepleegd, maar ik voelde me niet onveilig. Ze kunnen er ook met gemak ontsnappen, maar dat gebeurt niet omdat ze het daar zo goed hebben. Zondag zijn we naar de ondergrondse rivier geweest. Dit deden we eigenlijk omdat dat er bijhoort als je op Palawan bent ;). Onderweg kwamen we ook nog op een plek waar het vol zat met wilde apen. Heel erg gaaf! Wat zijn het leuke beesten! De grot was vanbinnen ook mooi en zat echt helemaal vol met vleermuizen!

Gisteren kregen we het nieuws dat er een tyfoon naar Manila trok. Toen we op het vliegveld kwamen om naar Manila terug te vliegen bleken er inderdaad ook verschillende vluchten geannuleert te zijn naar Manila, maar gelukkig ging die van ons wel door! We zijn nu weer veilig in Manila en stappen vanavond als het goed is om 19.40 (Filipijnse tijd) alweer in er vliegtuig naar Nederland! Na een tussenstop in Taipei zullen we morgenochtend 6.25 (Nederlandse tijd) alweer op Schiphol staan! Zo dubbel! Nu gaan we nog even naar de vuilnisbelt om daar afscheid te nemen!

Tot morgen Nederland!
Liefs iris

• 13 Augustus 2013 - 14:07

Papa:

Lieve Iris,
    Wat een hoop belevenissen allemaal, geweldig! Ik wens jullie een hele goede terugreis!
    Papa