Hallo Ghana! - Reisverslag uit Banko, Ghana van iris Nijs - WaarBenJij.nu Hallo Ghana! - Reisverslag uit Banko, Ghana van iris Nijs - WaarBenJij.nu

Hallo Ghana!

Door: irisnijs

Blijf op de hoogte en volg iris

17 Juli 2012 | Ghana, Banko

Lieve allemaal,

Zaterdagavond ben ik helemaal heelhuids aangekomen in Accra, na een vlucht van zo’n 7 uur. Op het vliegveld werd ik opgewacht door Toontje en Asabere, die mij meenamen naar het guesthouse van Toontje. In dat guesthouse heb ik de afgelopen twee nachten heerlijk kunnen slapen en vele verhalen gehoord over het leven in Ghana.
Gisteren heeft Asabere mij meegenomen naar het strand. Bijna alles doen ze hier per taxi, en ja, dan merk je toch wel dat ze het hier niet zo nauw nemen met de tijd.. Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen! Het was lekker om eerst even een dagje te kunnen bijkomen en wennen aan Ghana. Alle bekende plaatjes van Ghana gaan opeens bewegen en krijg je met eigen ogen te zien. Tijdens de rit naar het strand heb ik mijn ogen uitgekeken. Er is zoveel te zien!
Toen we gingen zwemmen, pakte een meisje mijn hand vast. Het was een meisje van achttien jaar oud en was onlangs haar moeder verloren, waardoor ze nu op straat moest slapen. Toen ik haar vertelde dat ik in Nederland zwemles geef, vroeg ze of ik haar wilde leren drijven in het water. We oefenden en toen het haar uiteindelijk lukte, was de glimlach niet meer van haar gezicht te krijgen. De kinderen hier zijn met een simpel iets onwijs gelukkig te maken, dat is heel mooi om te zien.

Toen vanmorgen vroeg de straten waren gevuld met kinderen in uniform, die opweg waren naar school, zijn Asabere en ik vertrokken naar Banko. Mijn beeld van Ghana werd meteen bijgesteld tijdens de busrit van een paar uur. Het drukke en volle Accra maakte tijdens de rit plaats voor een stukje natuur. Tussen de bomen en bosjes waren wat huisjes en fabrieken te vinden. De mensen veranderde tijdens deze rit ook. De wat gesloten,afwezige blik van de mensen in Accra (niet van allemaal natuurlijk!) veranderde in een vriendelijke, open blik. Eind van de middag kwamen we aan bij het Moon and Star Guesthouse. Op dit moment zijn daar ook nog twee andere vrijwilligers: Rolf (uit Nederland, 17 jaar) en Natasja (uit België, 17 jaar). Zij hebben mij meegenomen naar het weeshuis, waar ik heel enthousiast welkom werd geheten door de kinderen daar. Wat een schatjes zijn het! Ik heb ze geholpen met huiswerk en spelletjes met ze gedaan. Ik heb er heel veel zin in om daar de komende weken te gaan werken!

Liefs Iris

  • 17 Juli 2012 - 05:05

    Monique:

    Fijn te horen dat je goed bent aangekomen bij Patricia !
    Kind, wat maak je veel mee en wat lief dat je dat meisje hebt geholpen, jammer voor haar dat je alweer wegging. Je geeft precies weer wat Marian mij vertelde over het feit dat de mensen veel vriendelijker zijn buiten de stad ! Ik wens je heel veel plezier en gezelligheid.

  • 17 Juli 2012 - 09:05

    Wout:

    Heel veel plezier Iris, geniet ervan.

  • 17 Juli 2012 - 17:02

    Yvonne:

    Hi Iris,

    Wat leuk dat je er eindelijk bent en zo te lezen ga jij je daar wel vermaken.

    Geniet van alles,

    Veel liefs.

  • 17 Juli 2012 - 19:08

    Hanneke & Theo:

    Prima blog Iris. We hopen dat je dat kunt volhouden ;-)). Je doet er ons in ieder geval een plezier mee. Het geeft een goed beeld van je ervaringen, leuk en informatief. Zo te lezen bevalt het je goed daar. Eerste indrukken zijn positief. Hoop dat het zo blijft.


  • 17 Juli 2012 - 20:50

    Rozemarijn:

    Hai Iris,

    Wat leuk dat je er bent! Echt leuk om te lezen hoe jij het ervaart en ik herken het natuurlijk helemaal. Schatjes zijn het he, de kinderen!!
    Wil je Alex&Fustina ook de groetjes van mij doen? en vertel ze maar dat ik binnekort foto's zal sturen via de post!

    Heel veel plezier!
    Groetjes Rozemarijn

  • 18 Juli 2012 - 04:30

    Niels,sandra En Kids:

    Lieve Iris,
    wat een ervaringen ben je al rijker!
    fijn om te lezen dat je geniet van deze dingen. mooi om te lezen waar deze mensen/kinderen al blij van worden en dat je ze daarbij kan helpen. lieve iris, sla al deze ervaringen op en als je hier soms iets kan schrijven, delen wij dit graag met je. lieve groetjes van ons en een kus van de jongens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

iris

Actief sinds 13 Juli 2012
Verslag gelezen: 1040
Totaal aantal bezoekers 24488

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

India

11 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

Filipijnen

17 Februari 2013 - 21 Februari 2013

Bosnië en Herzegovina

14 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Ghana

Landen bezocht: