De projecten - Reisverslag uit Mambugan, Filipijnen van iris Nijs - WaarBenJij.nu De projecten - Reisverslag uit Mambugan, Filipijnen van iris Nijs - WaarBenJij.nu

De projecten

Blijf op de hoogte en volg iris

14 Juli 2013 | Filipijnen, Mambugan

Lieve allemaal,

Gisteren was een dag waarin ik toch wel een ander beeld van de Filipijnen heb gelegen. We zijn eerst naar er student center geweest, een gebouw van Young focus waar verschillende projecten zitten: scholing, het maken van sieraden en ouders voorlichten over het belang van scholing. Het is een mooi gebouw, vrij modern, zeker als je het vergelijkt met de armoede die in de rest van de staat te zien is. Tegenover het student center is ons appartement, waar we vanaf dinsdag zullen verblijven. Het is echt piep klein en we zijn nu al aan het bedenken waar we onze koffers moeten gaan neerzetten, eigenlijk is daar niet eens plaats voor!

We zijn daarna naar de vuilnisbelt geweest, dan kom je echt in een totaal andere wereld. Het ademen gaat daar lastig, het stinkt er en er is veel armoede. Kinderen lopen vaak naakt rond en zitten onder de zwarte strepen. Mensen wonen ik kleine krotjes, echt bizar dat ze daar kunnen leven zonder constant heel erg ziek te zijn. Op de vuilnisbelt zijn de projecten daycare (waar baby's van de vuilnisbelt dagelijks worden opgevangen en verzorgd) en daycare+ (een project wat pas een week bestaat en te vergelijken is met een kleuterklasje). Hier zullen we komende weken gaan werken. Later die middag hebben we nog een Engelse les meegedaan. Grappig om zelf ook weer even in de schoolbanken te zitten! Omdat het zondag en maandag weekend is, en de projecten van young focus gesloten zijn, blijven we tot dinsdagochtend bij Paul en Ann. Vandaag hebben we een lekker (warm!) dagje gehad en lekker bijgeslapen. Ik werd pas 15.00 wakker, dat is me geloof ik nog nooit gebeurd haha! Verder lekker afgekoeld met water uit de tuinslang en wat laatste zonnestraaltjes geprobeerd mee te pakken. Morgen nog een laatste dag in deze 'luxe' en dan gaan we het echte avontuur aan!

Liefs Iris

• 14 Juli 2013 - 22:42

Yvonne:

Hi Iris leuk om zo mee te lez/ven. Heel veel succes daar en groetjes aan Luca.

• 15 Juli 2013 - 20:50

Monique:

Ha stoere meiden,
    Alweer zo`n mooi verslag ! Fijn dat we zo even een beetje binnen kunnen kijken in jullie leven daar.
    Jullie liggen nu te slapen (als het goed is)en morgen wacht jullie een enorme uitdaging. Met bewondering denk ik aan jullie en wens jullie heel veel liefde geven én nemen.
    veel liefs Monique

• 15 Juli 2013 - 23:05

Marlies:

Fantastisch Iris hoe jij , jullie ervaringen op papier kan zetten !
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen .
    Heel veel succes samen bij alles wat jullie gaan ondernemen !
    Liefs,
    Marlies

• 16 Juli 2013 - 12:32

Hanneke En Theo:

Dag Iris, We gaan je/jullie ervaringen weer met belangstelling volgen, niet op de laatste plaats vanwege je informatieve en aangename schrijfstijl. Het Filipijnenproject belooft weer een mix te worden van confrontaties, verwondering en plezier. Maak er wat moois van!

Groetjes
    Hanneke en Theo

• 17 Juli 2013 - 08:38

Dinvy En Lexi:

Hoi Iris,
    Wat leuk om al jullie belevenissen te lezen!!!
    Ongelovelijk idd dat die kinderen niet doodziek worden daar, weet je wat!!
    Neem ze allemaal maar mee naar Dassenbos, genoeg eten speelgoed drinken!!!!
    Je hart breekt als je dat in het echt meemaakt!!
    Heel veel plezier daar....het is al fijn voor ze dat ze jou mogen ontmoeten dikke xxx van ons